keskiviikko 25. helmikuuta 2015

Warrior Coffee House - uudenlainen kahvilakonsepti

Kävin tuossa helmikuun puolivälissä moikkaamassa Riku Uskia, joka pitää uudenlaista kahvilaa GE Healthcaren tiloissa Helsingin Vallilassa. Tuossa kahvilassa on erikoista se, että sen tarkoitus on lisätä ihmisten kohtaamista, työntekijöiden hyvinvointia ja innovaatioiden syntymistä. Perusperiaatteisiin kuuluu puhdas ja terveellinen ravinto kahvista lähtien sekä aktiivinen elämäntapa. Tarkoitus on virkistää, innostaa ja sykähdyttää kävijöitä. Tarjota mahdollisuus johonkin hieman parempaan jos sellaiseen haluaa tarttua.

Mies kahvilan takana, tai siis tässä kahvilatiskin edessä ;)
Lähetin Rikulle muutaman kysymyksen etukäteen reportterimaisesti ja vastaukset olivat niin hyvin kirjoitettuja, että julkaisen kysymykset ja vastaukset sellaisinaan tässä kirjoituksessa "välipaloina". Jos sinua kiinnostaa täydellisen kahvin tekeminen ja kahvi enemmänkin, niin pysy kuulolla. Sellainenkin kirjoitus on tuloillaan.

"Siitä se ajatus sitten lähti..." eli miten päädyit kahvilayrittäjäksi? 

Kuten kaikki parhaat asiat, meidänkin tarinassa on hieman sattumaa mukana vahvan tahdon ja vision lisäksi. Minulla oli jo vuodenvaihteessa 2013-2014 melkoisen vahva visio tulevasta ja suunnitelmissa olikin ensin luoda oma brändi ja verkkokauppa, joilla aloittaa rauhassa. Alkuvuodesta 2014 tapasin kuitenkin General Electric  (GE) Healthcaren kanssa ja esittelin ajatuksiani palveluista, joilla työyhteisöjä voidaan parantaa palveluidemme sekä kahvilakulttuurin avulla. Ajatuksemme kohtasi GE:n kanssa todella hyvin ja kesästä 2014 alkaen prioriteetillani olikin rakentaa huippumoderni kahvila GE:n tiloihin Helsingin Vallilaan. Samaan aikaan sain tuekseni yritykseeni huippuluokan osaamista eri toimialoilta ja olemme päässeet tasaisesti eteenpäin. Nyt olemme toimineet yli 5 kuukautta ja palaute on ollut todella hyvää. Meillä on mielenkiintoinen ja tärkeä rooli osana yrityskulttuurin muutosta - luomme ympäristön ja palvelun yrityksen kohtaamisille.

Minä käydessäni kaivoin skeptikon itsestäni ja tenttasin, että onko viidessä kuukaudessa tapahtunut jotain ihmeitä ja ovatko ihmiset tosissaan kohdanneet. GE:n tiloissa pyörii siis myös start-up yrittäjiä hyvinvoinnin alueelta, jotka GE on kutsunut siipiensä suojaan. Heidän ja GE:läisten välille toivotaan yhteistyötä aidosti ja sitä on myös syntynyt. Kahvilassa on päivittäin yhteistyötapaamisia ja muita, joita varten toivottiin esim. kannettavaa fläppitaulua jollainen kahvilassa nyt on. Kahvilan vieressä on iso auditorio, jossa voidaan järjestää isompia tapahtumia ja lisäksi kulman takaa löytyy korttelin hulppeat saunatilat. Kaikki on lähellä, ja tarjolla kaikille. Ja kun johtoporras selkeästi tukee hanketta, on tuloksiakin jo tullut. Niin ryhmä- kuin yksilötasollakin. Syömällä puhtaampaa ruokaa on yksittäisten työntekijöiden kiinnostus herännyt oman itsen parempaan huoltamiseen. Ja vaikka ruokavaliovalmennus ei kahvilan menuun kuulu, on innostuksen kipinä muutamassa ihmisessä jo herätetty.

Onko sinulla laajentumisaikeita, vai onko maailman valloittaminen edes tarkoitus? 

Englanninkielinen yritysviestintä, verkkosivut ja kahvilamme toimintaympäristö on alusta asti tukenut kansainvälisille markkinoille tähtäämistä (verkkokauppamme palvelee nyt jo kaikkia EU-maita). Laajennamme tasaisesti tuoteperhettämme, palveluitamme ja yhteistyökumppaneiden määrää saadaksemme Warrior Coffeen tarinaa laajemman yleisön ulottuville. Eli kyllä me maailmalle mielimme, unohtamatta kotimarkkinaa ja mahtavaa palautetta, josta olemme todella iloisia ja kiitollisia.
Iso kahvimylly. Kotikäyttöön Riku suositteli Wilfaa (ks. täältä)

Jos Warrior Coffee tuotteet ja brändi kiinnostaa voit käydä kurkkimassa mainitussa verkkokaupassa osoitteessa http://warriorcoffee.com. Kauppa tarjoaa laadukkaita ja eettisesti sekä ekologisesti kestävästi tuotettuja kahvi- ja muita tuotteita. Rikun omin sanoin: "Selvitämme aina tarkkaan kahvimme alkuperän sekä olosuhteet, joissa kahvimme on kasvanut. Meille on tärkeää, että kahvitilojen työntekijöitä kohdellaan reilusti sekä kahvinviljelyssä kunnioitetaan luontoa.". Kahvipavut pestään vielä kerran Suomessa ennen paahtamista, jotta laadusta voidaan varmistua. Kahvi on aina tuoretta jotta maku olisi kohdallaan.

Omat tuotteet, laadukasta kahvia
Erilaisia kahvilaatuja sekä paahtoasteita on tarjolla runsaasti. Pääsin itse maistelemaan kahta erilaista kahvilaatua ja täytyy kyllä sanoa että kun asiaan oikein keskittyi niin selkeästi kahvista makuvivahteet havaitsi. Itseäni puhutteli enemmän tummempipaahtoinen ja terävämpiarominen kahvi kuin neutraalimpi ja suuhun leveämmin kohdistuva vaaleapaahtoinen kahvi. Riku kertoi, että jos pitäisi tarjota kahvia isolle joukolle tai vaikkapa kahvinoviisille kannattaa valita "leveämpiä" ja kevyempiä makuja tarjoavia vaaleapaahtoisia kahveja. Nämä sopivat usein myös kahviin tottumattoman suuhun.

Paahtoasteen lisäksi kahvin prosessoinnilla on suuri vaikutus makuun - vesiprosessoidut kahvit ovat yleisesti hieman kirkkaamman makuisia kun taas natural-prosessoidut kahvit ovat makeampia. Natural tarkoittaa menetelmää jossa kahvin kuivuessa hedelmälihan annetaan olla pavussa kiinni. Vesiprosessoidut kahvit taas tarkoittavat tapaa, jossa hedelmäliha pestään irti kahvista heti kärkeen ja sitten vasta aletaan kuivata papua. Käsi ylös jos ei ollut koskaan tullut vaan mieleen että kahvipapu on kasvin hedelmä ja toki siellä jotain hedelmälihaa on mukana... Minä nostan molemmat kädet ja ehkä vähän jopa jalkoja :D
Mikä on oma suosikkisi kahveista/paahdoista/tms. (miten näitä voi määritellä?) ja miksi? 

Minun kahvimaku vaihtelee paljon päivästä ja vuodenajasta riippuen. Tykkään juoda americanoni tummasta espressosta tehtynä vaaleapaahtoisen sijaan. Suodatinkahveissa suosin keskipaahtoista yleensä, vaikka välillä tykkään maistella todella vaaleapaahtoisia kahveja myöskin. Power coffeessa (kahvia, laadukkaita rasvoja mixattuna) käytän poikkeuksetta keskipaahtoista tai tummapaahtoista kahvia, koska paahteisempi ja voimakkaampi maku sopii mielestäni hyvin tähän juomaan. Talvisin ulkona nautittu tummapaahtoinen kahvi on omiaan lämmittämään. Kesäisin juon vähemmän tummapaahtoista kahvia ja nautin kevyempiä vaaleapaahtoisia herkkuja. Jääkahvit sekä kylmäuutetut kahvit ovat myös herkkua lämpimämmällä kelillä.

Eli kahvimies itse on avoin kaikille mauille. Tulee mieleen jopa viininmaistelu. Samanlaista terminologiaa käytettiin myös visiitilläni. Minä koitin kuvailla makuja ja Riku komppasi termistöllä jota yleisesti käytetään. Kirkas, hedelmäinen, makea, leveä, neutraali ja kasa muita termejä kuvaamaan suutuntumaa ja makua.

Törmäsin ensimmäisen kerran Warrior Coffee konseptiin Biohacker summitissa, jossa tarjolla ollut kahvi oli juuri tätä kahvia. Muistan miettineeni ettei pitkähkön päivän aikana kahvia lipittämällä tullut uskomatonta pissahätää, päänsärkyä tai tärrääviä olotiloja. Eli kahvilla ja sen puhtaudella on isoja merkityksiä. Kahvi lisäksi maistui tosi hyvälle, verrattuna useimpiin tapahtumiin missä olen käynyt. Juna ja huoltoasemakahvit voisivat tämän rinnalla hävetä silmät päästään, sen verran palaneelle ja pistävälle ne monesti maistuvat. Vaikka Warrior coffee tarjottiin tuollakin tapahtumassa termoskannusta, se ei maistunut seisoneelle tai muutoin ikävälle. Varmaankin valmistamisen ja säilytysastioiden puhtaudesta on pidetty huolta ja optiomoitu näin kahvin makua. Pieni kahviaddikti minussa hymisee tyytyväisenä :)

Jatko-osana tulossa tietoa kahvista ja sitten raportaasi täydellisen kahvikupposen keittämisestä kotioloissa. Voitte esittää Rikulle kiperiä kysymyksiä kommenteissa ja koitetaan kaivaa niihin vastaukset tulevissa kirjoituksissa :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti